top of page

Nee is altijd een optie

Mijn doop in de seksuele wereld was nogal dramatisch. Naast dat lichamelijke grenzen best vertroebeld raken als je veel in het ziekenhuis bent en continu mensen aan je lijf zitten, was ik al niet heel denderend in mijn grenzen aangeven. Ik ga je niet alle details vertellen, want die doen er niet toe (daarnaast herinner ik mij ook niet alles). Waar ik over wil praten is dat ik voor een langere tijd niet heb begrepen dat seks iets was wat leuk behoorde te zijn. Waar ik nee kon zeggen en dat het niet standaard bij een relatie hoort. Een therapeut vertelde mij ooit dat ik mijzelf continu opnieuw in mijn trauma plaatste. Toendertijd raakte dit mij enorm in mijn eigen schuldgevoel. Ik deed dit zelf, dus was ik toch schuldig? Maar ik zette dit onbewust in, omdat, ondanks dat het onveilig en onprettig was.. wel vertrouwd was. Dit was mijn vertrouwde basis, de kern van waar ik mijn seksuele wereld in eerste instantie op gebaseerd had. Voor mij was er geen pad tussen beginnen met praten over seks en seks hebben. Was er geen optie om halverwege te zeggen, he dit voelt toch niet goed, ik wil stoppen, zullen we gewoon even een kopje thee drinken en even knuffelen? Want die is er, op elk moment. Of je praat over seks, bent begonnen of fanatiek in t midden zit. Als het niet goed voelt, voelt het niet goed. En nee is altijd een optie. Ik heb een aantal partners gehad waarvan ik heb geleerd dat seks ook leuk kon zijn, dat nee een optie was, maar ik liep alsnog vaak vast in het daadwerkelijk kunnen zeggen. Een redder hierin voor mij was BDSM, de kink wereld. Een wereld waarin over het algemeen duidelijk van te voren wordt besproken, wat vind je fijn.. wat niet? Wat is je stopwoord? Waar er meer wordt gemotiveerd om tijdens sessies (kinky, sexy of beide) even in te checken. Vind je het fijn, is het oke? Wat voor kleur ben je? (bijv. groen = goed, oranje = het is goed, maar niet meer dan wat we nu doen, rood = instant stop). Het was een duidelijke onderhandeling over wat wel en niet oké was, voor beide (of meer). En onder alles zat een zorgzame factor. We willen het allemaal naar ons zin hebben.

2 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page