top of page

Andere methodes leren inzetten

In de vorige post had ik het over moeite hebben met mijn grenzen aangeven en andere methodes hebben ingezet om wel dicht bij mezelf te blijven. Dat is natuurlijk super mooi, maar ook een beetje vaag. Dus ik wou even ingaan op, wat zet ik dan in?


1 van mijn favoriete methodes om in te zetten als ik even de weg in mijzelf kwijt raak, uit een situatie moet of gewoon even pauze nodig heb van prikkels is “ik moet even plassen”. In alle eerlijkheid ben ik een fanatieke plasser, dus ik moet toch al vaak naar de wc, dus de kans dat ik daadwerkelijk moet plassen zit erin. Maar goed, dat is niet het principe. Het principe van deze methode is dat ik even terug bij mezelf kan komen en kan nadenken over hoe of wat ik wil met de situatie waar ik in zit. Wil ik eruit? Wil ik dingen aangeven? Heb ik hulp nodig? Als ik namelijk in de situatie zelf blijf ben ik vaak bezig met anderen en mijzelf. Hierbij kan ik me even volledig focussen op mezelf en op wat ik nodig heb.


Een andere methode is kijken of ik mijn verwachtingen in de situatie kan aanpassen. In de situatie die ik besprak kwam ik in het gesprek met een verwachting, maar die heb ik bijgesteld toen ik merkte dat er over mijn grenzen heen gegaan werd, maar ook merkte dat ik het moeilijk vond om eruit te stappen. Ik stelde mijn verwachtingen af naar mezelf, wat kan ik hieruit leren, wat wil ik hiermee? Ik ben vrij actief bezig om momenteel meer naar mijn lijf te luisteren, dus dit was voor mij heel leerzaam om de signalen in mijn lijf te leren kennen.


Voor de rest heb ik de invulling van mijn dag opnieuw ingevuld, kijkend wat ik nodig had per moment. Ik koos voor veiligere bekende mensen, waarvan ik wist dat ik makkelijker mijn grenzen kon aangeven. Ik besprak ook waar ik tegenaan liep en dat ik het moeilijk vond om eerder grenzen aan te geven en daardoor moe was. Ik heb hulp gevraagd van iemand die dicht bij me staat, om even te bespreken.. wat wil ik met deze situatie? En even mijn verhaal te kunnen doen.


Ik heb ook leren kijken op langer termijn. Op het moment dat er iets gebeurd op een dag wat me meer raakt dan verwacht heb ik daar wel even bijkom tijd voor nodig. Ik kan dan niet door walsen in drukke dagen zonder even ruimte voor mijzelf te pakken. Dus ik stel mijn weekplanning bij. Zeg eventueel afspraken af, verschuif ze of spreek kortere tijden af. Er is eigenlijk heel veel mogelijk, terwijl ik vroeger het gevoel had dat alles moest. Zoek dus vooral de methodes die voor jou werken. En soms werken methodes nu wel maar later niet meer. Of juist werkt het nu niet en wordt het later 1 van de dingen die je het meest inzet.

1 view0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page