top of page

Binding

Binden is een manier voor trans personen om borsten, zoveel mogelijk, weg te maken. Er zijn personen die dit af en toe doen en andere momenten er wel oké mee zijn, en mensen zoals mij die een binder droegen totdat de tijd kwam voor een operatie.⁠

Het is 1 van de eerste dingen die voor mij het duidelijkst was dat ik hier wat in wou veranderen. Naar mijn beste vriendin sprak ik mijn eerste twijfels uit.. ik worstel met of ik wel echt een vrouw ben.. en heb vooral last van mijn borsten. Ik weet niet wat ik ermee wil, of ik er iets mee wil, maar ik vind ze moeilijk. En net zoals geen connectie met mijn naam hebben, kan ik je dit gevoel niet uitleggen. Ze klopten gewoon niet bij mij. ⁠

Ik kocht mijn eerste binder. Een plattere borst gaf mij meer rust, mijn lichaam klopte meer in de spiegel. Uiteindelijk kwam ik bij de binders van GC2B, die voor mij op de juiste manier binden zonder dat ik daar lichamelijk aan onderdoor ging. Maar een binder dragen komt ook met haken en ogen, het wegdrukken is natuurlijk niet waar je lichaam continu mee om kan gaan. ⁠

Ik kende de ongeschreven regels; niet meer dan 8 uur per dag binden, niet sporten of zwemmen in je ‘normale’ maat, maar een maat groter en vooral je lichaam ook rust geven. Waar ik dat 90% redelijk kon aanhouden liep het tijdens een werkmoment vast, vooral omdat het te laag op mijn prioriteitenlijst stond. Na zo’n 14 uur binden heb ik voor een aantal uren moeite gehad met ademen. ⁠

Waarom binde ik, als ik lichamelijk er zoveel last van had? Ik kreeg al steeds meer last van mijn rug en ribben. De keuze was echter.. ga ik lichamelijk eraan onderdoor doordat ik een binder eigenlijk niet goed trok, of ga ik mentaal eraan onderdoor doordat er zo’n overduidelijk deel aan mijn lijf zit die ik niet kon verstoppen? Het was een constante strijd, die eigenlijk alleen ophield na de operatie. ⁠

Er zijn ook mensen die binden totaal niet trekken, medisch of financieel geen operatie kunnen krijgen of een wisselende relatie met hun borsten hebben. Als je dus iemand tegenkomt die aangeeft dat die non-binair of (trans)man is, laat je niet leiden door wat je ziet en respecteer wat iemand aangeeft. Het maakt zoveel verschil 💜

0 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page