top of page

Regie over eigen lijf

Sinds ik bij de haptonoom ben is er veel losgekomen, waarin vooral het thema regie over mijn eigen lijf sterk op de voorgrond staat. En het maakt ook dat de voorbereiding richting de operatie, wanneer die gaat komen, een extra laag heeft gekregen.


Als kind ben ik veel in het ziekenhuis geweest en heb ik de regie over mijn eigen lijf een beetje ont-leerd. Ik heb geleerd dat het normaal is als andere mensen aan mijn lijf zaten en heb daar allerlei overlevings mechanismen voor ontwikkeld om hiermee om te kunnen gaan. Momenteel ben ik super druk om, waar mogelijk, deze regie weer terug te pakken.


Het betekent dat ik nu vaak moeite heb met aanrakingen. Dit maakt dat een operatie en hulp daarin accepteren een heel nieuwe level creeert van dingen waar ik op let. Ik heb tijdens de pre operatieve screening verteld dat ik momenteel bezig ben met traumaverwerking, over mijn herbelevingen en in wat niet te doen. Een aspect wat ik vroeger überhaupt niet had gedaan. Ik vond dat ik altijd alles zelf moest oplossen, niemand tot last mocht zijn. Het grootste verschil hierin is dat ik nu om hulp vraag.


Vragen of iemand met mij mee wil, maar ook de vraag bij mijn haptonoom neerleggen, wil je met mij meedenken over wat ik kan doen en inzetten als ik merk dat ik in oude overlevingsmechanismen terugval. Hoe ik liefdevol naar mezelf kan blijven voor, tijdens en na deze operatie, in plaats van terug te vallen in mijn lichaam kwalijk nemen dat die eigenlijk hele natuurlijke signalen afgeeft.


Om regie terug te pakken merk ik dat ik vooral veel moet communiceren. Vragen bij de haptonoom of ze mee wil denken voelde mij als een vage hulpvraag waar ze waarschijnlijk niets mee kon. Vroeger zou dit betekenen dat ik deze hulpvraag niet in zou zetten, terwijl ik nu met haar overleg; Ik weet niet of je mij hierbij kan helpen, maar ik zou graag uit willen zoeken hoe ik zo dicht en liefdevol bij mezelf kan blijven in dit proces, heb je hier misschien ideeën over?


Door samen te sparren en haar ook ruimte te geven om erover na te denken (wat ik vroeger als een, zie je wel ik ben te veel, had gezien), komen er nieuwe dingen op mijn pad die ik kan kan zetten, maar belicht ik ook wat ik al in heb gezet. Wat voor hulp ik al heb gevraagd, terwijl ik dacht dat het geen hulp vragen was?

10 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page