top of page

Vangnet inschakelen

Mijn hysterectomy operatie is afgelast vanwege corona. Een nieuwe datum zal pas komen zodra corona rustiger word. Dit nieuws doet natuurlijk veel met mij en laat me even goed wiebelen op mentaal gebied. Een goed moment om dus ook even te praten over waar ik op terugval, mijn vangnet.


Een vangnet is eigenlijk heel divers en kan bestaan uit familie, vrienden, lotgenoten maar ook hulpverleners. Over die laatste verdelen de meningen zich nog wel eens, maar voor mij zijn hulpverleners een belangrijk deel van mijn vangnet, om op mijn tempo te leren hoe ik de rest van mijn vangnet kan inschakelen, (opnieuw) kan leren vertrouwen, zonder dat dit meteen “goed” behoort te gaan.


Een belangrijk deel van mijn vangnet inschakelen is dat ik heb geleerd de mensen op te zoeken die mij kunnen bieden wat ik op dat moment nodig heb. Ik heb fantastische mensen om mij heen, die vol liefde zijn richting mij en de wereld. En iedereen heeft zo hun eigen dingen waar ze heel goed in zijn. Sommige mensen zijn goed in praktisch meedenken en werken naar oplossingen. Anderen zijn fantastisch om met een bak ijs even op de bank te zitten en te mopperen op de wereld. En soms kan het heel simpel liggen in dat iemand daadwerkelijk kan begrijpen waar ik tegenaan loop omdat ze hetzelfde hebben meegemaakt.


Vroeger (en nog steeds soms hoor, wie is nou perfect) probeerde ik fanatiek mensen op te zoeken omdat ik graag wou dat ze me iets konden bieden, waar ze zich eigenlijk helemaal niet comfortabel bij voelden. Het maakte dat ik iets zocht en hun probeerden op datzelfde vlak te komen. Uiteindelijk waren we beide gefrustreerd of verdrietig (tenminste, dat gok ik, maar was dit in ieder geval voor mij zo) en voelden we ons beide dus niet beter. Ik voelde me vaak juist slechter doordat ik eindelijk hulp zocht en dan alsnog niet kreeg wat ik nodig had.


Het heeft me geleerd juist de grootste krachten van de mensen om mij heen te zien en ze te vragen om me daarmee te ondersteunen. Ik kan namelijk wel iemand vertellen dat ik drang heb naar zelfbeschadiging, maar als je niet begrijpt hoe dit voelt dan zal je niet de reactie kunnen geven van, “ugh stom is dat he” waar ik alleen maar naar op zoek was. Zo zoek ik nu (soms nog met moeite) mensen op en vraag ik om de hulp die ze ook daadwerkelijk kunnen bieden


🖤


3 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page