top of page

Gender inclusieve taal

Misschien weet je het en misschien niet, maar ik gebruik ondertussen al bijna een jaar de genderneutrale voornaamwoorden die/hen. Voor mij waren die voornaamwoorden best wennen, aangezien ook ik alleen ben opgegroeid met de binaire mogelijkheden zij/hij. Vorig jaar was ik begonnen met een opleiding en het delen van mijn blogs. Nou zul je misschien denken, wat heeft dat nou met elkaar te maken, maar daar kom ik zo bij.


Wat ik namelijk veel heb gedaan in het afgelopen jaar, en ook nog doe, is schrijven. Ik heb geschreven waarom ik coachvaardigheden wou ontwikkelen, waar ik naartoe wou met de opleiding en ik deel mijn ervaringen op papier. En wat ik in al deze teksten doe om te oefenen met de genderneutrale voornaamwoorden is de zij en hij vervangen met die of hen. En ik moet zeggen, ik ben fan.


Ik ben net als enig ander opgegroeid met de teksten waar bovenaan staan *waar hij staat kan ook zij bedoeld worden *, met nadruk op dat hij bijna altijd het dominante voornaamwoord is wat gebruikt wordt. En aangezien ik mij voor een groot deel van mijn leven als een zij heb gezien, vond ik dat eigenlijk best irritant.


Het gebruik van de genderneutrale voornaamwoorden zie ik als een uitdaging en een mooie oefening als ik teksten schrijf. Ik maak zinnen en probeer uit mijn hoofd te bedenken welk voornaamwoord daar bij hoort. En wat ik daarbij vooral ervaar is dat op het moment dat ik teksten terug lees de teksten zo inclusief zijn. Ik snap dat veel mensen daar echt nog niet zijn en dat het enorm wennen is. Maar door het gebruik van de genderneutrale voornaamwoorden is iedereen gelijk.


Op het moment dat ik een tekst lees waar in gezet word “en toen had die een heerlijke kop thee met een boek voor hen” kan ik alle kanten op. Het kan gaan over een vrouw, een man of iemand zoals mij. Het maakt dat ik mij, hoe gek dit ook klinkt, aan alle kanten gezien voel maar dat ik ook het gevoel heb dat als andere mensen het lezen ze dit ook kunnen ervaren. Dat je niet in een tekst die ook voor jou is geschreven door 1000 hij’s heen moet lezen en daar in je hoofd elke keer je eigen voornaamwoord moet neer zetten.

12 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page