top of page

De WC "issue"

De WC “issue”, ik geloof dat ik hier wel eerder over heb geschreven, maar het is een tijdje geleden en in alle eerlijkheid is het 1 van de gesprekken die ik het meeste heb met mensen als we het er over hebben dat ik trans ben of als we het hebben over transgender personen.


De vraag “maar is een genderneutrale wc nou echt nodig” komt nog wel eens voorbij. Of waarom zijn de wc’s nou eigenlijk een big deal?


Honestly voor mij zou het mooiste antwoord zijn nee, genderneutrale wc’s zijn niet nodig. Maar de kern is nooit dat we ons zo speciaal voelen dat we graag een extra wc willen hebben. Of nou ja ons, ik praat natuurlijk vanuit mezelf he, maar ik weet dat het voor in ieder geval een aantal andere trans personen ook zo is.


De kern van deze “issue” is namelijk niet de wc. Het is de veiligheid. De twijfels.. als ik naar de wc ga, word ik dan geaccepteerd? Word ik eruit gejaagd als ik naar de vrouwen ga omdat ze me zien als man met mijn baard? Word ik door mannen raar aangekeken omdat ik binnenkom met een jurk? En vooral de vraag.. ben ik veilig? Ga ik iemand tegenkomen die het niet eens is met wie ik ben en daar wat aan wil doen?


Ik ben nog nooit zo veel bezig geweest met de wc, behalve dan dat ik thuis altijd 60x moet plassen per dag (oke niet zo vaak, maar zo vaak voelt het wel soms). Ik ga ondertussen bewust soms tijdens een symposium naar de wc omdat ik weet dat er dan waarschijnlijk niemand is. Ik loop liever om om een rustige wc te vinden dan naar een drukke wc te gaan. Ik probeer het vaak op te houden in de hoop dat ik het gewoon kan volhouden totdat ik ergens ben waarbij ik gewoon rustig op de wc kan zitten zonder me druk te maken over wie er nog meer in mijn omgeving zijn.


En dan moet je bedenken dat ik nog niets anders heb meegemaakt op de wc dan rare blikken, mannen die teruglopen om even te kijken of ze wel de juiste wc hebben of een “huh” uitkramen als ik binnenkom. Bedenk je hoe het zou zijn als jij of je vrienden nog meer dan dat hebt meegemaakt.. hoe angstig is naar de wc gaan dan, terwijl je gewoon even moet plassen? Iets wat ieder mens in rust zou moeten kunnen doen.


Een genderneutrale wc maakt naar de wc gaan weer even gewoon, in plaats van incalculeren hoe veilig het is. En dat is waarom ze nu nog nodig zijn.

4 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page