top of page

Heb ik adhd?

Ik ben op mijn 26e getest op ADHD. Voor mensen die mij al langere tijd kennen misschien wel een.. dat is wel duidelijk dat jij dat hebt. Hoe vaak ik in mijn leven wel niet heb gehoord “heb jij ADHD ofzo?” (en geloof me dat voelt echt niet positief), maar ook een simpele, “heb je misschien adhd”?.


In mijn puberteit, maar vooral ook in mijn eerdere twintige jaren heb ik lang getwijfeld, wil ik me laten testen? Mijn grootste factor waarom ik me niet wou laten testen was omdat ik zoveel chaos en drukte in mijn hoofd had (ahum.. heb), maar wat nou als ik geen adhd had? Had dan iedereen dezelfde drukte in hun hoofd waar ze dan prima mee kunnen functioneren?


Ondertussen ben ik wel zo gegroeid, vooral in de relatie met mijzelf, dat ook als ik geen adhd had gehad ik wel kan zeggen; ik heb heel veel drukte in mijn hoofd. Help me. Want met of zonder een diagnose verdien ik hulp als ik ergens tegenaan loop. En is er dus misschien iets gaande wat ik niet alleen op kon lossen.


Van alle diagnoses die ik heb verzameld (zonder prijzen te winnen.. such a shame) is ADHD er 1 die mij enorm veel rust gaf. De chaos en drukte in mijn hoofd was niet mijn schuld, maar is een onderdeel van 1 van mijn mentale uitdagingen. Even voor de duidelijkheid is chaos en drukte nooit iemands schuld, met of zonder diagnose. Maar dat was hoe mijn hoofd in die tijd werkte.


Om om te leren gaan met die drukte heb ik medicatie geprobeerd, maar mijn lichaam was daar geen fan van. Maar eigenlijk was een groot verschil dat ik eigenlijk altijd mijn chaos en drukte en proberen te onderdrukken en ik het heb leren herkennen, signaleren en (oh allergisch woordje) accepteren.


Wat er namelijk gebeurd als ik mijn hyper moods onderdruk is dat die volledig in mijn hoofd vorm krijgen. Extra drukte & chaos. Ik ben gaan luisteren (met behulp van een goede therapeut) naar wat mijn hoofd en lijf mij vertellen en wat ik nodig heb. En mezelf niet onnodig te pushen in situaties waar ik niet mee overweg kan. Manieren te vinden om om te leren gaan met de drukte. En vooral ook eerder om hulp te vragen.


2 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page