top of page

Max van Maximaal

Een nieuwe naam!


Ja wel mooi he, dan kom je erachter dat je transgender bent. Dat alleen is al een zoektocht van hier tot ginder. En dan, wil je ook nog van naam wijzigen.


Ik heb 27 jaar mijn oude naam gebruikt, ondanks dat ik er niet altijd goede gevoelens over had, hebben mijn ouder mij die wel met liefde gegeven. Hebben vrienden er een nickname van gebreid die ik af en toe nog wel mis. Maar het paste gewoon niet. En als je zelf connectie hebt met je naam, kan ik je niet uitleggen hoe dat voelt, ik kan je alleen vertellen dat ik die connectie niet had.


Dus ik ging op zoektocht naar mijn nieuwe naam. En hoe pak je dat dan aan? Ik ben in de wereld van babynamen sites gedoken. Dat is trouwens best intens, wat een boel namen en jeetje, soms wel dezelfde naam 5 keer, maar dan net iets anders geschreven. Ik heb zelf geen interesse in kinderen op deze aardbol zetten, dus dit is iets wat ik anders nooit had ervaren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best een leuk avontuur vond.


Mijn voorkeur ging wel uit naar een naam met dezelfde voorletter, vooral omdat het veel gedoe scheelt. Dan kon ik mijn handtekening, e-mailadres en een aantal andere dingen houden. Bepaalde namen met de M vond ik wel mooi, maar daar kende ik al iemand van en ja.. daar had ik geen leuke connectie mee of dat paste al te veel bij hun. Of, de engelse namen die in het nederlands dan in 1 keer echt nergens naar klinken.


Eigenlijk kwam er vrijwel aan het begin een naam omhoog, maar ik wou toch wel even verder kijken. Als het kon wou ik een naam die in nederlands en engels mooi is (ik heb wilde dromen om ooit in het buitenland ook te kunnen spreken over mental health en zo) en ook wel een beetje genderneutraal. Zo eindigde ik bij Max. Wat ik wel toepasselijk vond, want het is ook een afkorting van maximaal. En voor de mensen die me kennen weten wel dat ik een vrij maximale persoonlijkheid heb, een beetje intens soms, en dan in de positieve zin.


* Als tip nog even; het vragen van een oude naam is vrij respectloos. Mocht je dat toch ooit willen doen, wees je dan bewust dat dit een gevoelig onderwerp is en behandel het ook zo. Respecteer grenzen. Ik ben me bewust dat veel mensen "gewoon" nieuwsgierig zijn, en openheid verschilt per trans persoon. Daarom het advies, als je het toch gaat vragen, doe het met een flinke dosis respect en ben je bewust van wat voor persoonlijks je van iemand vraagt


1 view0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page