top of page

Obsessief liefhebben

Ik heb nooit begrepen waarom mensen relaties met mij aan wouden gaan, waarom ze mij leuk vonden of waarom ze als ze eenmaal bij me waren niet gillend weg renden. Waarom mensen vrienden met mij wouden blijven en me vaker dan 1 keer wouden zien. Mijn basisovertuigingen dat ik niets waard was, verschrikkelijk was en dat niemand oprecht van mij kon houden hielden mij in een negatieve spiraal in relaties. Ik gaf enorm veel liefde weg en had heel erg veel moeite met de liefde die ze mij wouden geven daadwerkelijk te accepteren, ook al was het iets waar ik zo enorm veel behoefte aan had


Nu de relatie met mijzelf gegroeid is en ik daadwerkelijk kan zeggen dat ik mezelf lief heb, zie ik in dat ik vroeger obsessief was in liefde geven aan vooral mijn partners. Ik denk dat ik ze wou geven wat ik niet voelde voor mezelf, om hun te besparen dat zij zich misschien ook zo zouden voelen. Ik zeg eigenlijk zie, maar ik voel vooral verschil. De liefde van vroeger voelde als obsessief. Vanuit mijn tenen tot mijn kruin hield ik in mijn diepste zijn van andere personen, van mijn huisdieren en van bepaalde aspecten van de wereld. Ik kan me niet herinneren wanneer in die bal van liefde een plekje voor de liefde voor mijzelf was


Obsessief liefhebben voelt voor mij een beetje als een druk. Alsof wanneer ik vol met energie ben het eruit *moet* omdat ik anders gek word. Ik verzamelde allemaal liefde en dit moest eruit omdat ik niet wist wat ik ermee moest richting mijzelf. Maar eenmaal leeg(ish) voelde ik me alleen, slecht, depressief en suïcidaal, want wat was mijn plek in de wereld als ik niet iemand anders lief kon hebben?


De liefde die ik nu voel is een soort oasis. Een beetje zoals wanneer ik fanatiek dans en dan in mijn eigen wereld kom en content ben met de wereld en mijzelf. Een soort balans tussen het leeg zijn en vol zijn. Ik heb er een kern in die een liefde voor mezelf heeft ontwikkeld, waar ik op terug kan vallen. Die me verteld dat ik liefde verdien, vooral van mijzelf. Dat ik goed ben en mijn best doe, ook al zou ik soms meer willen. Die mij verteld dat mijn plekje in de wereld bestaat uit het liefhebben van mijzelf en dan pure liefde te kunnen delen met anderen

2 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page