top of page

Omgaan met een nieuwe borstkas

Hoewel ik super happy ben met mijn nieuwe borstkas, ben ik voor mijn operatie wel 30 jaar opgegroeid met de standaarden rondom een vrouwenlijf in onze maatschappij. Wat betekent dat ik nog even wil praten over hoe gek het in het begin (en soms nog steeds) voelde om anders om te gaan met met mijn borstkas als daarvoor.


Naast bepaalde hypocrietheid, waar ik straks op kom, voelde ik me vooral naakt. Ik heb zo’n 18 jaar bh’s of binders gedragen, en zelfs zonder een bh was dat vooral in een sexuele omgeving of binnenshuis. Als ik toch een keer buiten een shirt of jurk droeg zonder bh werd dit vrijwel wel opgemerkt door mensen, en ook verwoord. Niet altijd negatief, maar wel een opmerking. Want het is toch vaak anders dan de ‘norm’, dan wat we gewend zijn.


Ondanks dat ik mega verliefd was op mijn nieuwe borstkas vond ik het super onwennig om alleen in een broek rond te lopen. Stel je voor dat de buren het zouden zien, iemand toch net mijn oprit op zou komen lopen.. etc. Ik had constant het idee dat ik het behoorde te bedekken. Want dat is wat zo lang hoorde. Oke en eerlijk, daar heb ik me ook toen ik nog bh’s droeg ook niet altijd aan gehouden. Ik heb altijd moeite gehad met hoe vrouwen wel met een bikini rond mogen lopen op t strand, maar dat het thuis meteen te sexueel is.


En daar komen we op het hypocriete deel. Op dit moment kan ik als ik in de tuin werk denken, jonks wat is t warm.. en dan m’n t-shirt uittrekken en verder werken. Iets wat vroeger niet denkbaar was, eigenlijk zelfs niet in alleen een bh. Ik kan nu als de postbode eerder is dan verwacht snel een broek aantrekken, naar buiten rennen en mijn pakketje aannemen. Weliswaar wat minder netjes dan met shirt aan, maar als vrouw zijnde was dat überhaupt niet acceptabel. Zelfs niet met alleen een bh aan.


Pas nu ik een jaar verder ben voel ik me niet meer constant naakt. Mijn borstkas is anders, maar nog steeds dezelfde huid. Mijn tepels zijn verkleind, maar nog steeds mijn tepels. Vroeger moest ik ze verbergen, nu mag ik er zelfs foto’s van op social media plaatsen (ik bedoel, happy mee hoor.. maar het zijn dezelfde tepels mensen..).


Daarnaast blijf ik ook bij het standpunt dat wat ik sexy vind jij misschien niet zo vind. Dan is het mijn verantwoordelijkheid om daar op een respectvolle en nette manier mee om te gaan, en niet gewoon op iemand te springen omdat die “erom vraagt”, geen ongewenste berichten te sturen naar de ander en gewoon menselijk met de ander om te gaan. Als iemand “erom vraagt” wil ik toch dat iemand dat daadwerkelijk doet omdat die graag met mij hippe dingen wil doen, niet omdat ik dat heb ingevuld voor de ander. Zo is niet hoe consent werkt.


5 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page