top of page

Positieve gedachten voeden

Waarom pak ik eigenlijk zoveel momenten aan met beide handen om te zeggen dat ik leuk ben? Dat ik mezelf fantastisch vind en dat natuurlijk mensen mij gezellig vinden. Het komt soms best arrogant over en zo voelt het soms ook.


De grootste reden hiervoor is doordat ik deze positieve gedachten hardop uitspreek, soms vol overtuiging en soms met twijfels, ik deze steeds meer voed. Hoe meer aandacht ik deze gedachten geef hoe meer deze in een overtuiging bloeien.


In het verleden voedde ik namelijk vooral mijn negatieve gedachten. Die waren ook voor minimaal 90% in mij aanwezig. Ik vertelde dagelijks tegen mijzelf dat ik het niet waard was, dat als mensen naar deden tegen mij ik dit verdiende en wat ik eigenlijk op aarde deed want ik was alleen maar andere mensen tot last. Dit was zo’n automatisme qua gedachten dat ik hier continu mee bezig was. Ik maakte mezelf klein en was ervan overtuigd dat ik geen goed persoon was.


Voor elke negatieve opmerking hebben we 5 positieve opmerkingen nodig om die te kunnen weerleggen. Zo is dat natuurlijk ook in de communicatie met onszelf. Voor mij was in het begin het ‘positieve’ eigenlijk vooral niet negatief. In plaats van tegen mijzelf te zeggen ik ben slecht, waar ik geen ik ben goed tegenover kon krijgen zei ik, ik ben mischien wel oke. Dit lijkt een kleine verandering, en alsnog niet overtuigend, maar het maakte op langer termijn een wereld van verschil. Doordat ik me meer neutraal opstelde naar mezelf kregen namelijk de negatieve gedachten ook niet meer zoveel voeding. Waardoor er ook ruimte kwam om uiteindelijk voorzichtig positief te denken.


En nu, nu flap ik de positiviteit eruit. Omdat ik hoop dat meer mensen dit doen. Omdat ieder mens het verdiend om juist positief naar zichzelf te zijn. Iedereen kan namelijk makkelijk zeggen wat ze fout doen, maar positief wordt snel gelabeld als arrogantie en weggewoven, maar eigenlijk is dit gewoon een vorm van zelfliefde. Want hoe sterk is het als je kan uitspreken naar jezelf en naar anderen dat je inderdaad leuk bent. Incasseer dat compliment van jezelf.

0 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page