top of page

Signaleringsplan Versie 60

Signaleringsplannen, een echt ggz dingetje. Iedereen die fanatiek in therapie is geweest en/of een opname heeft meegemaakt heeft vaak van hun therapeut wel te horen gekregen, heb je wel een signaleringsplan? Mijn signaleringsplan was in het begin vooral confronterend. Hoe kon ik duidelijk maken dat ik duizenden gedachten had die tegelijk binnen komen, vooral in fase 4 en 5. Fase 1 en 2 waren een sprookje, omdat ik eigenlijk niet zo goed wist wat het betekende om me goed te voelen.


Als je nou denkt, signaleringsplan? Wat is dat? Een signaleringsplan kan een helpend middel zijn in leren inzien wanneer jezelf terugvalt in oude patronen en wat je kan inzetten om te doen. Dit kan gaan om de gedachten die je denkt, gedragingen die je hebt of andere dingen. Een signaleringsplan is eigenlijk heel persoonlijk. Het kan ook een middel zijn om andere mensen te helpen om jou te ondersteunen. Soms is, ik zit in fase 4, genoeg om duidelijk te maken dat iemand je even met rust moet laten, of dat je juist behoefte hebt aan een knuffel.


Voor mijn idee was mijn signaleringsplan iets wat voor de rest van mijn leven eruit zou zien zoals mijn eerste versie. Eerlijk gezegd is mijn eerste versie wel de enige die op papier staat, want de rest is in mijn hoofd verder ontwikkeld en heb ik makkelijker leren vertalen naar mijn omgeving. Maar ik zit in mijn hoofd ondertussen denk ik al wel op versie 60 van mijn signaleringsplan. Er verandert namelijk van alles gedurende de tijd.


Het grootste aspect daarin is dat ik mezelf beter leer kennen, en dat ik dus beter weet wat wel en niet helpt. Maar dit is een proces geweest van schrappen, nieuwe dingen proberen en daar misschien 1 uitfilteren tot een succes. Of een succes bij een bepaalde emotie. Maar ook opvangen dat bepaalde dingen veranderen, zoals mijn ontwijkende gedrag die vroeger heel letterlijk was en nu meer intern gebeurd.


Ondertussen ben ik voor het ziekenhuis bezig met een mini signaleringsplan, vooral gericht op mijn herbelevingen. Wat moet je absoluut niet doen, wat kun je wel doen als hulpverlener? Wat kan ik zelf inzetten, wat heb ik nodig? En zo kun je dus ook bepaalde signaleringsplannen hebben voor specifieke situaties.


3 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page