top of page

Somber in de ochtend

Ik heb altijd al wel geweten dat ik niet echt een ochtendpersoon ben. Ik ben zo’n persoon als je daar te enthousiast komt wanneer ik net 2 seconden wakker ben, ik je in mijn hoofd vervloek. Nou is dit deels echt wel omdat ik geen fan ben van ochtenden, maar gedurende mijn herstel is het mij duidelijk geworden dat daar eigenlijk veel meer achter zit.⁠

Als ik heel vroeg moet opstaan ben ik vaak nog in een moeilijk deel in mijn hoofd. In het eerste deel van wakker worden is er altijd nog een groot deel wat schreeuwt “wat doen we hier op deze wereld? Ik wil hier niet zijn!”. Die huilend in een hoekje wil zitten of word overspoeld door suïcidale gedachten. Nou is dit over het algemeen echt niet meer zo’n actief deel in mij, maar als ik net wakker ben moet ik altijd weer even in het hier en nu terug komen.⁠

Intern heb ik gedurende de dag een soort balans tussen mijn oude negatieve, sombere en depressieve stuk en mijn nieuwe positieve, vrede met vrolijkheid en somberheid stuk. Wanneer ik net wakker ben, ben ik alleen nog uit balans. Dan is mijn oude negatieve deel actiever en heb ik even tijd nodig om mijn nieuwe positieve deel aan te slingeren en op te starten. Het is een beetje zo’n (hele) oude computer. Die start je op en ondertussen kun je nog even ontbijten, kopje thee drinken en met je katjes kroelen en als je dan terugkomt is die misschien net klaar met opstarten. ⁠

Die tijd heb ik in de ochtend ook nodig. Ik heb even tijd nodig om in mijn sombere deel te mogen zitten zonder meteen boos op mezelf te worden dat ik daar niet in “behoor” te zitten. Dat tijdens de rustige opstart van de dag mijn nieuwe stuk even de tijd heeft om op te starten, soms met wat valse starten waardoor die opnieuw moet beginnen, totdat die weer actief is en alles in balans brengt. ⁠

In mijn zelfzorg heb ik geleerd om afspraken, in hoeverre ik kan, pas later op de dag te plannen. Ik ben minder goed in voor mezelf opkomen zo vroeg op de ochtend en ben dus ook makkelijker uit balans. Ik zorg ervoor dat ik niet meerdere dagen achter elkaar vroeg begin en geef mezelf de ruimte om terug te komen op afspraken die ik heb gemaakt. ⁠

2 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page