top of page

Sta jij op nr. 1?

Pratend over mezelf waarderen, mezelf belangrijk vinden, liefde voor mezelf te hebben ontwikkeld was ik er eigenlijk van overtuigd dat ik echt wel op nr. 1 stond voor mijzelf. Mijn oude patroon was dat ik mijzelf op de laatste plaats zette, zelfs voor mensen die ik nauwelijks kende. Iedereen was belangrijker dan dat ik was, en dan ook echt iedereen. En altijd.


In de opleiding die ik volg oefenen we met collega’s, ik coach hen, hun coachen mij. En zo kom je nog dieper tot je eigen ik. Wat wil ik, wie ben ik, waar wil ik naar toe?


Ik had het over oude patronen en mijn moeite met nieuwe patronen vol te kunnen houden. Of het nou gaat om sporten in mijn week te krijgen, op tijd op te staan, op tijd komen op afspraken of soms zelfs de basis zelfzorg zoals tandenpoetsen. Vooral zodra ik benoem aan andere mensen dat ik een nieuw patroon heb aangenomen ben ik geneigd te struikelen, te stoppen en zo is het nieuwe patroon binnen de kortste keren weer verdwenen. Waarom? Was de vraag.


Mijn patroon is een beetje dat zodra ik aan andere mensen vertel wat ik doe, ik de regie onbewust bij hun neerlegde, meteen het gevoel kreeg dat als ik het niet zou doen ik dan hun teleur zou stellen en dan bij voorbaat maar te stoppen zodat de teleurstelling zo klein mogelijk zou zijn. Gek eigenlijk, want ik dacht dat ik toch echt meer gefocust was op mij. Ik pak nieuwe patronen toch eigenlijk op voor mijzelf?


En hier kwamen we tot de kern. Vergeleken met vroeger, sta ik zeker op nr. 1 in mijn wereld. Ik sta er echter niet alleen. En ik heb de behoefte om mijzelf echt volledig op nr. 1 te zetten. Omdat ik het verdien, omdat ik het mag en omdat ik het wil. En dat ik met heel veel liefde soms mensen naast mij trek op mijn overwinning plaats, maar dat ik ze ook terug kan zetten op 1,5 of 2 (of nog verder). Dat ik daarvoor kies. En dat alles wat ik doe, ik doe voor mij. Niet voor anderen, niet om te bewijzen dat ik het kan. Maar omdat ik het wil. Omdat ik daar gelukkig van word. Blij van word. Omdat ik op nr. 1 sta in mijn eigen wereld.


1 view0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page