top of page

Wist je het altijd al?

Wist je het altijd al?


1 van de vragen die ik veel krijg is of ik niet altijd al wist dat ik trans ben. Of er niet hints waren door mijn leven heen die met zo’n neon bordje boven je hoofd roepen, hé joh jij bent trans! Haha nee dat is niet wat er gevraagd word, maar soms is dit wel wat mensen bedoelen.


Nou is dit antwoord voor elk persoon anders. Voor mij is dit overduidelijke nee. Ik heb een groot deel van mijn leven niet geweten dat ik mij niet oké voelde in het lichaam waarmee ik geboren was. Oke dat is niet helemaal waar.. ik wist altijd wel dat ik me niet oké voelde in mijn lichaam, maar dat was omdat mijn lichaam en ik een vrij toxische relatie hadden. De grootste reden ook waarom ik het niet wist.


Ik had namelijk vanaf vrij jong al geen connectie meer met mijn lijf. Ik nam mijn lijf van alles kwalijk en was daardoor vrij vaak boos op mijn lijf. Na fanatiek in therapie gewerkt te hebben kwam ik weer meer in connectie met mezelf, wat maakte dat ik merkte dat er alsnog een kink in de kabel zat tussen mijn lijf en mij. Daarnaast bleven er een aantal dingen spoken die de hints wat duidelijker richting gender pushten.


Ik had moeite met mijn spiegelbeeld, wat vroeger heel logisch was omdat ik een hekel had aan mijzelf. Logisch dat ik dan mezelf in de spiegel ook niets vond. Maar zodra het stemmetje in mijn hoofd begon te praten dat ik eigenlijk best wel leuk was, en ik in de spiegel keek, was daar een grote kortsluiting. De issues met mijn vroegere borstpacking was logisch onder het kopje seksueel trauma te schuiven. En zo kwamen er steeds meer en meer dingen die toch niet onder de kopjes waar ik ze onder had geplaatst bleken te zitten. En samen vlogen ze enthousiast naar het kopje transgender, die ik steeds meer begon uit te zoeken.


Dus... sommige mensen weten vanaf jongs af aan al dat ze transgender zijn. Sommige hebben vermoedens gehad en voor weer anderen komt dit uit het niets tevoorschijn (cadeautje!). Ieder traject en ieder persoon is anders. En elk persoon is net zo serieus te nemen in wat ze je vertellen.


2 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page